Szanowni Państwo, termin nadsyłania publikacji: 31 sierpnia 2023 r.

Wymogi edytorskie:

  1. Prace powinny być dostarczone na nośniku elektronicznym wolnym od wirusów (edytor tekstu Word 97 lub wyższy). W całej pracy obowiązuje standardowa wielkość czcionki  typu Times New Roman -12  pkt;  przypisy, bibliografia  – 10 pkt; w opisach rysunków i tabel – 9 pkt.
    Przy komputerowej edycji tekstu powinny być przestrzegane następujące reguły:
    – odstęp między wierszami – 1,5,
    – lewy i prawy margines – 2,5 cm,
    – ciągła numeracja stron,
    – można używać pogrubionych liter i kursywy, nie stosować podkreśleń.
  2. Objętość prac w arkuszach autorskich (1 arkusz autorski zawiera 40 000 znaków ze spacjami – odczytać można w opcji „Narzędzia – Statystyka wyrazów”) powinna być zbliżona do objętości zdeklarowanej w planie wydawniczym lub zgodna z założeniami redaktora tomu bądź komitetu redakcyjnego czasopisma.
  3. Wydruk komputerowy pracy zwartej powinien zawierać wszystkie elementy książki/artykułu, tj. tekst główny, spis treści, przedmowa, wstęp, zakończenie, przypisy, tabele, ilustracje, aneksy, bibliografia, wykaz skrótów,  streszczenia oraz ewentualne indeksy (bez numerów stron).
  4. Materiał ilustracyjny całostronicowy (tabele, rysunki, schematy i wykresy) powinien być opracowany i wpisany w formie osobnych plików graficznych. Mniejsze tabele, rysunki, schematy i wykresy mogą być zamieszczone w tekście. Tabele i rysunki nie mogą mieć formatu większego niż A3, zalecany maksymalny format rysunków i tabel: 12,5 cm x 19 cm. Materiał ten nie może być wykonany odręcznie, nie są też dopuszczane kserokopie i materiały z Internetu.
  5. Materiał ilustracyjny musi być opatrzony tytułem (numer i tytuł nad tabelą, a pod rysunkiem i wykresem). Pod każdym elementem graficznym obowiązuje wpisanie źródła, z którego został on zaczerpnięty, lub informacji, że stanowi opracowanie własne autora bądź opracowanie na podstawie prac innych autorów. Wykorzystanie zapożyczonego materiału ilustracyjnego wymaga dołączenia pisemnej zgody podmiotów posiadających prawa autorskie.
  1. Grafika sporządzana w programie MS Word winna być wykonana w module rysunkowym (nie zaś rysowana na stronie dokumentu), a sporządzana w innych programach powinna być zapisana w oddzielnym pliku, w formacie programu, w którym została wykonana (nie może być zapisana razem z dokumentem sporządzonym w edytorze tekstowym):
    – grafika wektorowa – w formacie: .bmp, .cdr, (minimum Corel 9.0),
    – grafika rastrowa – w formacie: .tif, .jpg.
  2. Na końcu pracy należy zamieścić bibliografię. Pozycje literatury powinny być uporządkowane alfabetycznie. W każdej pozycji należy podać:
    – nazwisko i pierwsze litery imion autora,
    – tytuł pracy (kursywą) i – jeżeli występuje – podtytuł, oddzielony od tytułu kropką,
    – adres wydawniczy (miejsce i rok wydania).
    W przypadku powoływania się na artykuły w czasopismach należy podać:
    – nazwisko i pierwsze litery imion autora,
    – tytuł artykułu (kursywą),
    – tytuł czasopisma (w cudzysłowie),
    – rok wydania, nr tomu lub zeszytu.
    Niektóre czasopisma stosują własne zasady sporządzania bibliografii przy artykułach, prosimy o upewnienie się u sekretarza czasopisma lub przewodniczącego komitetu redakcyjnego, lub na stronie czasopisma, jakie zasady są w danym czasopiśmie stosowane.
  3. W przypadku utworów napisanych przez więcej niż trzech autorów pierwszym elementem opisu powinien być tytuł, a nazwiska redaktora pracy lub autorów  należy podawać po tytule.
  4. Tytuły dzieł obcojęzycznych i miejsca wydania podaje się w języku oryginału, a elementy opisu zapisane alfabetami niełacińskimi należy podawać według obowiązujących zasad transliteracji (nie może to być transkrypcja).
  5. W artykułach przeznaczonych do jednego zeszytu naukowego należy stosować jednakowy zapis bibliograficzny. Bibliografia  może być przygotowana według innych stosowanych zasad, np. w systemie nazwisko/data, pod warunkiem zastosowania takiego sposobu redakcji we wszystkich artykułach złożonych do danego zeszytu. W sprawie zasad stosowania przypisów oraz zapisu bibliograficznego w czasopismach – patrz punkt 7.
  6. Wszystkie przypisy należy umieszczać u dołu strony, do której się odnoszą. Obowiązuje ten sam sposób zapisu jak w przypadku bibliografii, z tą różnicą, że najpierw należy podać inicjały imion, a następnie nazwiska autorów.
  7. Cytaty powinny być opatrzone informacją bibliograficzną. W tekście głównym po cytacie należy podawać przypis u dołu strony lub w nawiasie kwadratowym nazwisko autora i rok wydania odpowiedniej pozycji literatury oraz cytowaną stronę (np. Iksiński 1980, s. 10). Sposób wyboru cytowania należy do autora publikacji, bądź redaktora tomu lub komitetu redakcyjnego czasopisma: ważne, by był to zapis jednolity w ramach całej publikacji. Dopuszczalne są różne zasady cytowania, np. wg. systemu oksfordzkiego, lub harwardzkiego i innych.

Konferencja sfinansowana ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Doskonała Nauka II” moduł „Wsparcie konferencji naukowych”