Szanowni Państwo, termin nadsyłania publikacji: 31 sierpnia 2023 r.
Wymogi edytorskie:
- Prace powinny być dostarczone na nośniku elektronicznym wolnym od wirusów (edytor tekstu Word 97 lub wyższy). W całej pracy obowiązuje standardowa wielkość czcionki typu Times New Roman -12 pkt; przypisy, bibliografia – 10 pkt; w opisach rysunków i tabel – 9 pkt.
Przy komputerowej edycji tekstu powinny być przestrzegane następujące reguły:
– odstęp między wierszami – 1,5,
– lewy i prawy margines – 2,5 cm,
– ciągła numeracja stron,
– można używać pogrubionych liter i kursywy, nie stosować podkreśleń. - Objętość prac w arkuszach autorskich (1 arkusz autorski zawiera 40 000 znaków ze spacjami – odczytać można w opcji „Narzędzia – Statystyka wyrazów”) powinna być zbliżona do objętości zdeklarowanej w planie wydawniczym lub zgodna z założeniami redaktora tomu bądź komitetu redakcyjnego czasopisma.
- Wydruk komputerowy pracy zwartej powinien zawierać wszystkie elementy książki/artykułu, tj. tekst główny, spis treści, przedmowa, wstęp, zakończenie, przypisy, tabele, ilustracje, aneksy, bibliografia, wykaz skrótów, streszczenia oraz ewentualne indeksy (bez numerów stron).
- Materiał ilustracyjny całostronicowy (tabele, rysunki, schematy i wykresy) powinien być opracowany i wpisany w formie osobnych plików graficznych. Mniejsze tabele, rysunki, schematy i wykresy mogą być zamieszczone w tekście. Tabele i rysunki nie mogą mieć formatu większego niż A3, zalecany maksymalny format rysunków i tabel: 12,5 cm x 19 cm. Materiał ten nie może być wykonany odręcznie, nie są też dopuszczane kserokopie i materiały z Internetu.
- Materiał ilustracyjny musi być opatrzony tytułem (numer i tytuł nad tabelą, a pod rysunkiem i wykresem). Pod każdym elementem graficznym obowiązuje wpisanie źródła, z którego został on zaczerpnięty, lub informacji, że stanowi opracowanie własne autora bądź opracowanie na podstawie prac innych autorów. Wykorzystanie zapożyczonego materiału ilustracyjnego wymaga dołączenia pisemnej zgody podmiotów posiadających prawa autorskie.
- Grafika sporządzana w programie MS Word winna być wykonana w module rysunkowym (nie zaś rysowana na stronie dokumentu), a sporządzana w innych programach powinna być zapisana w oddzielnym pliku, w formacie programu, w którym została wykonana (nie może być zapisana razem z dokumentem sporządzonym w edytorze tekstowym):
– grafika wektorowa – w formacie: .bmp, .cdr, (minimum Corel 9.0),
– grafika rastrowa – w formacie: .tif, .jpg. - Na końcu pracy należy zamieścić bibliografię. Pozycje literatury powinny być uporządkowane alfabetycznie. W każdej pozycji należy podać:
– nazwisko i pierwsze litery imion autora,
– tytuł pracy (kursywą) i – jeżeli występuje – podtytuł, oddzielony od tytułu kropką,
– adres wydawniczy (miejsce i rok wydania).
W przypadku powoływania się na artykuły w czasopismach należy podać:
– nazwisko i pierwsze litery imion autora,
– tytuł artykułu (kursywą),
– tytuł czasopisma (w cudzysłowie),
– rok wydania, nr tomu lub zeszytu.
Niektóre czasopisma stosują własne zasady sporządzania bibliografii przy artykułach, prosimy o upewnienie się u sekretarza czasopisma lub przewodniczącego komitetu redakcyjnego, lub na stronie czasopisma, jakie zasady są w danym czasopiśmie stosowane. - W przypadku utworów napisanych przez więcej niż trzech autorów pierwszym elementem opisu powinien być tytuł, a nazwiska redaktora pracy lub autorów należy podawać po tytule.
- Tytuły dzieł obcojęzycznych i miejsca wydania podaje się w języku oryginału, a elementy opisu zapisane alfabetami niełacińskimi należy podawać według obowiązujących zasad transliteracji (nie może to być transkrypcja).
- W artykułach przeznaczonych do jednego zeszytu naukowego należy stosować jednakowy zapis bibliograficzny. Bibliografia może być przygotowana według innych stosowanych zasad, np. w systemie nazwisko/data, pod warunkiem zastosowania takiego sposobu redakcji we wszystkich artykułach złożonych do danego zeszytu. W sprawie zasad stosowania przypisów oraz zapisu bibliograficznego w czasopismach – patrz punkt 7.
- Wszystkie przypisy należy umieszczać u dołu strony, do której się odnoszą. Obowiązuje ten sam sposób zapisu jak w przypadku bibliografii, z tą różnicą, że najpierw należy podać inicjały imion, a następnie nazwiska autorów.
- Cytaty powinny być opatrzone informacją bibliograficzną. W tekście głównym po cytacie należy podawać przypis u dołu strony lub w nawiasie kwadratowym nazwisko autora i rok wydania odpowiedniej pozycji literatury oraz cytowaną stronę (np. Iksiński 1980, s. 10). Sposób wyboru cytowania należy do autora publikacji, bądź redaktora tomu lub komitetu redakcyjnego czasopisma: ważne, by był to zapis jednolity w ramach całej publikacji. Dopuszczalne są różne zasady cytowania, np. wg. systemu oksfordzkiego, lub harwardzkiego i innych.